joi, 26 mai 2016

2016 - Achiziție 12: Moneda de 5 kuna din Croația

Am primit de la un coleg de muncă 4 monede din Croația: 50 lipa, 2 kuna și 2 monede de 5 kuna.
În colecția mea aveam monede din Croația, însă nu aveam moneda de 5 kuna, primită acum.
Țară: Croația
Valoare: 5 kuna
An emitere: 1993
Formă: Rotundă
Diametru: 26.5 mm
Greutate: 7.45 grame
Imagine față: Un urs brun, urs brun scris în croată: MRKI MEDVJED și anul emisiunii: 1993.
Imagine verso: Valoarea monedei: 5 Kuna, în spatele cifrei 5 se află un jder, numele țării emitente: Republika Hrvatska (Republica Croată), În partea de jos este stema Croației din care pleacă o ramuraă de laur către dreapta și un vlăstar de stejar către partea stângă.
Tiraj: 4.989.330

Cea de a doua monedă de 5 Kuna din Croația primită este din anul 2007. Diferența dintre cele două monede constă în faptul că 1993 a fost primul an al emisiunii și lângă anul emisiunii de pe fața monedei nu se punea nimic. Începând cu următorul an, lângă anul emisiunii este pus un punct.
Sursă: Colecția personală

Despre moneda 5 kuna din anul 2007 am găsit informații că ar exista unele cu eroare la nasul ursului. Ursul are nasul mai mare, printr-un surplus de material. Mai multe informații: Delcampe - 5 kuna - eroare.

Interesant este faptul că în Croația monedele se emit în fiecare an, însă în anii impari aversul monedelor este scris în limba croată, iar în anii pari, în limba latină.


În prezent am șapte monede din Croația:
  • 5 kuna - 1993 și 2007 - croată;
  • 2 kune - 2013 - croată;
  • 1 kuna - 1995 - croată;
  • 50 lipa - 2008 - latină;
  • 20 lipa - 2002 - latină;
  • 10 lipa - 1997 - croată;
  • 5 lipa - 2003 - croată.
Îmi lipsesc cu desăvârșire monedele de 1 lipa și 2 lipe. Pe acestea nu le am nici în limba croată nici în limba latină. În schimb celelelalte, am cel putin una din fiecare, iar moneda de 5 kuna o am și pe cea din 1993 fără punct.

Multumesc Alex G.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare